همانطور که می دونید داشتن تهویه ی مناسب یکی از مهمترین شاخص هست و متاسفانه اکثر افراد به این مسئله اصلآ توجهی نمی کنند و راحت از کنارش می گذرند .
همراه به روز باش نگاهی می اندازیم به نحوه ی صحیح چیدمان فن های داخل کیس.




اول از همه شما باید نگاه کنید و ببینید که کیس شما در کدام دسته از کیس های زیر قرار دارد:
1 . mini tower که کیس هایه کوچک اداری هستش و معمولآ تهویه ی درست و حسابی نداره و نمیشه به عنوان یک کیس برایه کارهایه حرفه ایی و اورکلاک و گیم ازش استفاده کرد .
تصویری از کیس mini tower با تهویه ی نا مناسب .

در این گونه کیس ها پنل جلویی و زیری و بالایی برای بستن فن وجود ندارد و فقط پنل کناری و پشتی ( در بعضی مدل ها پنل کناری هم وجود نداره ) وجود داره که به این ترتیب شما باید فن ها رو به گونه ای ببندید که پنل بغلی هوا رو به داخل بکشه و پنل پشتی هوا رو به بیرون بکشه که بازم ممکنه تداخل هوایی صورت بگیره ، ولی به این ترتیب شما تهویه ی کیستون رو درست بستید .

2 . mid tower که اکثر کیس هایه موجود در بازار جزو دسته کیس هایه mid tower هستند و این کیس ها تهویه ی مناسبی دارند و در بعضی از مدل ها تمام پنل ها قرار دارند و میشه یک تهویه ی بسیار مناسب درست کرد .
تصویر از کیس mid tower با تهویه ی مناسب :

در این گونه کیس ها پنل جلویی و زیری و بالایی و پشتی و بغلی وجود دارد و شما می توانید به راحتی تهویه ی مناسب رو در کیستون درست کنید و از این کیس ها می توان برایه کارهایه حرفه ایی و بازی و اورکلاک به علت داشتن جایه مناسب و بزرگ بودن استفاده کرد .

3 . full tower که میشه گفت سرور تمام کیس ها هستش و علاوه بر داشتن تهویه ی بسار بسیار مناسب ، دارای مکان مناسب برای قرار دادن کولینگ های مایع و پمپ ها و رادیاتور وجود دارد ( البته ممکن است که در کیس هایه mid tower هم جا بشه ولی کیس هایه full tower مخصوص این کار ساخته شده است ) .
تصویر از کیس full tower :


خوب حالا که مدل کیستون رو فهمیدید می ریم سراغ تهویه .
باید بگم که تهویه به نحوه ی چیدمان درست فن ها گفته می شه و اگر شما فن ها رو درست ببندید تهویه ی کیستون کامل میشه و دیگه نگرانی از بابت دمای قطعات در هنگام بازی و اورکلاک ندارید .
مهمترین پنل در کیس ، پنل جلویی و پنل پشتی می باشد .
اگر کیس شما پنل جلویی داشت ، فن رو به گونه ایی می بندید که فن هوا رو از بیرون بمکه به داخل کیس و هوای خنک از بیرون وارد کیس بشه ، هوای وارد شده در تمام قسمت هایه کیس به جریان میوفته و از همین رو مهمترین پنل محسوب میشه .

اگر کیس شما پنل زیری داشت ، باز هم فن رو به گونه ایی می بندید که هوا رو از بیرون به داخل کیس بمکه و این گونه جریان هوا وارد کیس می شود و از اون طرف هم فن کارت گرافیک در حاله چرخیدن هستش و هوایه تازه وارد شده رو می گیره و مقداری از هوا هم بین قسمت هایه مختلف کیس به جریان میوفته .

اگر کیس شما پنل بغل داشته باشد که مطمئنآ داره ، فن رو باید باز به گونه ایی ببندید که هوا رو به داخل بمکه و با این کار پنل کناره کارت گرافیک باعث میشه که هوا رویه کارت به جریان بیوفته و همینطور باعث میشه که چیپ ها و مموری هایه گرافیک خنک بشه ، پنل جلویه CPU هم باعث میشه که هوای تازه وارد کیس بشه و از اونطرف هم فن CPU  هوای تازه رو می گیره و باعث خنک شدن هیت سینکش میشه .

اگر کیس شما پنل بالایی داشت باید اینجا فن رو به گونه ایی ببندید که هوایه گرم داخل کیس رو به بیرون هدایت کنه و گرمایه CPU به سمت بالایه کیس می رود و باعث میشود که توسط پنل بالایی کیس به بیرون هدایت شود .

پنل پشتی کیس هم که در همه ی کیس ها وجود داره باید فن رو به گونه ایی ببندید که هوایه گرم داخل کیس رو به بیرون هدایت کنه .
به این عکس ها نگاه کنید تا کاملآ متوجه بشید .


به طور خلاصه:
پنل جلویی باید هوای خنک رو از بیرون وارد کیس کند.
پنل زیری هم هوای خنک رو از بیرون وارد کیس کند.
پنل بغلی هم هوای تازه رو از بیرون وارد کیس کند.
پنل بالایی هوای گرم داخل کیس رو به بیرون هدایت کند.
پنل پشتی هم هوای گرم داخل کیس رو به بیرون هدایت کند.

با رعایت اصول چیدمان فن های داخل کیس عمر قطعات شما افزایش چشمگیری خواهد یافت.